Från börshaj till bussboss!

Från börshaj till bussboss!

14 december 2020

38-årige Erik Thorén arbetade som investeringsrådgivare och hade just sålt sitt företag, när pappa Pelles sviktande hälsa blev starten på en resa han aldrig hade kunnat drömma om.  

Allt började för ett drygt år sedan med att Erik och hans pappa Pelle tog bilen från Stockholm upp till Gällivare där farfars gamla bussbolag Falcks omnibus verkat sedan 1914 (!). För pappa Pelle (84 år) var pendlingen mellan Stockholm och Gällivare (88 mil enkel väg) inget nytt. Han hade veckopendlat mellan hemmet i Stockholm och jobbet Gällivare i 40 år! För sonen Erik var det en resa som innebar starten på något helt nytt: 

Jag hade ingen som helst kunskap eller erfarenhet från bussbranschen, men jag fick lov att lära mig steg för steg

Orsaken till att jag följde med upp den där första gången för drygt ett år sedan var att jag inte ville att pappa skulle köra upp eller vara själv däruppe då han precis återhämtat sig från en rejäl sjukdomsperiod.

– Erik Thorén

Väl på plats insåg Erik snart att problemen för familjeföretaget var större än han kunnat föreställa sig… 

…viktiga nyckelpersoner hade precis slutat, vi hade inte fakturerat våra kunder på ett halvår och till råga på allt hade vi nästan ingen administrativ bemanning alls. Jag fick börja med att svara i telefon, ta beställningar och se till att börja fakturera de jobb vi hade utfört men inte tagit betalt för.  Det fanns ingenting att gå på och det blev nog sisådär både med det ena och andra från början, berättar Erik.

Vändningen kom av en slump

Johan Thorsen var och är ägare till Busskraft AB, ett bemanningsföretag i Bussbranschen med säte i Skultuna i Västmanlands län. För ett år sedan jobbade Johan som inhyrd busschaufför åt ett annat bussbolag som skötte trafiken i Gällivare. Den aktuella linjen skulle dock byta operatör till Falcks, och Johan fick frågan av Pelle Falck om han ville fortsätta köra samma linje, men istället jobba åt Falcks. Efter några veckor som förare slumpade det sig att en trafikledare på Falcks slutade, och Johan fick frågan om han ville hoppa in. Något han gärna gjorde. Det var heller ingen ovan roll för Thorsen som jobbat med det mesta inom bussbranschen. Ganska snart stod det klart för den mer rutinerade busskillen Thorsen att det fanns saker att utveckla på Falcks: 

Jag brukar skoja och säga att vi använde PPS som planeringssystem, en förkortning för Papper-Penna och Sudd, men det var inte långt från verkligheten. Under mina år på andra bussbolag runt om hela landet hade jag dock arbetat med ett system som jag tyckte var bättre än allt annat. BPL (Bokning-Planering-Ledning) – ett heltäckande system som jag använde under min tid på KR-trafik, som i sin tur då ägdes av BybergNordin.  

– Johan Thorsen, Busskraft AB

Sagt och gjort

Erik fick i uppdrag att kontakta BybergNordins vd och ägare Tomas Byberg och frågade om och hur Falcks skulle kunna få komma över BPL. Erik Thorén fortsätter: 

Då fick vi klart för oss att BPL var en del av en större digital tjänstelösning som BybergNordin byggt upp tillsammans med IT-bolaget Cloudplanning, och vi fick också kontakt med Cloudplanning. Vi ville köpa hela lösningen, och affären gick snabbt och smidigt att göra upp. Det beslutet tror jag räddade vårt familjeföretag, säger Erik allvarligt, innan han lägger till – Systemet är helt fantastiskt! Och idag kan jag faktiskt inte fatta hur bolaget kunde fungera innan. 

BPLFalcks

Skärmbild ur BPL för Falcks Omnibus

Nu har vi helt plötsligt total översikt över vad vi gör. Vi kan planera omlopp, förare, importera huvudmännens omlopp, göra exakta arbetstidsberäkningar, veta exakt hur många timmar olika uppdrag och omlopp tar och därför betala våra förare rätt ersättning för sitt jobb, och bäst av allt; det tar någon knapptryckning och några ynka sekunder. Saker som tog timmar och dagar att göra tidigare. Detta har gjort att vi kan använda våra resurser effektivare,  vilket gett oss en lönsamhet vi inte var i närheten av tidigare. Det i sin tur har tryggat arbetet för våra medarbetare, och allt detta på ett halvår. 

– Erik Thorén

Hur har då personalen tagit emot alla nyheter?

Jag ska inte ljuga och säga att det har varit okomplicerat, vi har hög medelålder på våra förare och alla har inte tyckt att förändringarna åtminstone till en början varit roliga.  Men det går bättre och bättre, och inte minst gläds man åt företagets framgångar och inser att det innebär en ökad trygghet.

Den senaste investeringen är en stor skärm som anslagits i förarrummet där förartavlan över alla förares uppdrag anslås digitalt. I dagarna anlände också surfplattorna som varje chaufför nu tar med sig i bussen och där allt från schema, formulär, incidentrapporter, företagsnyheter kan hanteras.

För investeringsrådgivaren Erik har året varit det mest omvälvande i hans liv: 

Det har varit det värsta året i mitt liv, men samtidigt har jag lärt mig enormt mycket. Och hade det inte varit för att vi hittade Johan (Thorsen) och sedermera Cloudplanning:s lösningar hade jag aldrig varit här idag. Jag vet inte ens om företaget funnits då…

Men nu ser de unga entreprenörerna Thorén och Thorsen framtiden an med tillförsikt.

Framtidsutsikterna ser ljusa ut, mycket tack vare den digitaliseringsresa vi genomfört. Nu har vi en lönsamhet, och nu siktar vi på att expandera och blir större, något jag aldrig trodde jag skulle säga för bara ett år sedan säger Erik.

 

BPLFalcks

Skulle du rekommendera Cloudplanning till andra buss- och transportbolag? 

Erik Thorén berättar, – Det bästa vore egentligen om våra konkurrenter aldrig fick nys om Cloudplanning… Nä, men seriöst, absolut! Jag kan egentligen inte förstå hur buss- och transportbolag kan klara sig utan detta om jag ska vara helt ärlig.  Det är ju dessutom väldigt prisvärt i förhållande till vad det löser för problem och gör för nytta. Att man köper allt som en abonnemangstjänst och slipper tunga investeringar passar oss dessutom perfekt. Sedan är ju systemets uppbyggnad i Microsofts molntjänster och användargränssnitt med inlogg i webbläsare modernt och väldigt snabbt.  

Vad säger pappa Pelle om alla nyheter nu då? 

Haha, han brukar säga att Bybergarn aldrig borde tipsat om alla dataprylarna till oss, för nu kan inget stoppa oss! I ärlighetens namn förstår han inte mycket av vad systemen gör, han är inte särskilt data- eller IT-intresserad. Men han är glad att det går bra! säger Erik Thorén, börshajen som blev bussboss.