Efter ett års planering och utveckling är det inom kort dags för premiär för Transportportalen

Cloudplannings plattform för transportnäringen. Skapandet av transportportalen är i första hand tänkt att underlätta och förenkla både för kunder och för Cloudplanning.


Transportportalen är Cloudplannings nya plattform för transportnäringen. Skapandet av transportportalen är i första hand tänkt att underlätta och förenkla både för kunder och för Cloudplanning.

"Fram tills nu har alla våra olika tjänster haft egna sidor och lösningar på nätet. Med Tansportportalen innebär nu att alla våra kunder kommer slippa logga in på flera olika platser, komma ihåg flera olika lösenord mm. Nu räcker det med ett inlogg och så kommer man som kund att ha tillgång till alla de tjänster man valt att köpa"

– Johan Sundberg, affärschef på Cloudplanning

Men inte nog med det. Cloudplanning räknar också med att ge sina användare en bättre användarupplevelse genom en uppfräschad användarmiljö och tom lite extra funktioner. Johan Sundberg fortsätter:

"Alla våra kunder kommer genom sitt baspaket att få tillgång till vår nyhetsdel där man kan lägga ut och skicka nyheter till sina användare."

Utbildningskunder först ut!

Först ut att flytta in i den nya miljön är alla utbildningskunder hos Cloudplanning, dvs de som i dagsläget köper Cloudplannings digitala kör- och vilotids- eller miljöutbildning. Varje kundföretags administratör kommer att kontaktas eller få mail om när respektive företag är tänkt att flytta. När en kund sedan är flyttad från den tidigare miljön och in i transportportalen kommer alla kundens användare att få ett mail med nya inloggningsuppgifter samt länk till transportportalen.

Väl inloggad där kommer användaren enkelt att kunna navigera sig fram till aktuell utbildning och på samma sätt som tidigare gå utbildningen med tillhörande kunskapstest. En extra bonus för administratören på företaget kommer att vara en del nya funktioner för att underlätta hanteringen i företagsportalen.

Ny tjänst from 2022 – Fordonsregister, bas

Transportportalens första nya tjänst blir fordonsregister, bas, som beräknas öppna upp från årsskiftet 2022. Fordonsregister bas innebär att kunden via en direkt uppkoppling mot transportstyrelsen får total överblick över sin fordonsflotta och samtliga uppgifter om de olika fordon som ingår i denna. Genom egen import kommer dynamiska rapporter att kunna skapas efter eget önskemål. Ett antal färdiga rapporter finns också att nyttja, däribland en miljörapport som tagits fram tillsammans med kundföretag.


Nästa steg

Senare under nästa år kommer flera andra av Cloudplanning tjänster att flyttas in i transportportalen, men det planeras också för flera nya tjänster. Av konkurrensmässiga skäl vill vi inte berätta allt för mycket om detta ännu, men en tilläggstjänst till fordonsregister kan vi avslöja att finns i pipeline. Denna kommer bland annat innehålla larmfunktioner för skatt, försäkring och besiktning, serviceplanering samt möjlighet att boka besiktning direkt.


Gamla kunder får oförändrat pris under 2022!

I och med flytten till nya transportportalen kommer priserna också att justeras. Dock kommer alla tidigare kunder att få oförändrade priser under 2022! Den nya basavgift som införs för alla kunder på 395 kr/företag och månad, gäller bara för nya kunder under 2022. Våra tidigare kunder slipper alltså baspaketsavgiften under 2022, men får ändå tillgång till transportportalen med bl.a. nyhetsdelen.

Jag vill veta mer om Transportportalen

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig så snart som möjligt.